SVP jeu de boules

OVER PÉTANQUE

Pétanque is een spel waarin precisie, vaardigheid en concentratievermogen een belangrijke rol spelen. Het aantrekkelijke van het spel is dat het zowel door jongeren als door ouderen gespeeld kan worden.

Is jeu de boules hetzelfde als pétanque?

Het Franse ‘jeu de boules’ betekent eigenlijk gewoon balspel. Al in de tijd van de Grieken en Romeinen waren balspellen populair. Bij de Smallingerlandse Vereniging voor Pétanque (afgekort SVP) spelen wij Pétanque. Een spel met metalen ballen en een klein houten balletje (de but). Dit spel wordt in Frankrijk het meest gespeeld, zowel op dorpspleinen, op de camping, als in (internationale) sportcompetities met geldprijzen. Het spel Pétanque, uit het Provençaalse Pè <> , et tanca <> ), ontstond in de plaats La Ciotat in de Provence (1910). Een professionele speler kon door ziekte niet meer meedoen met het Provençaalse balspel, waar je met een aanloopje van drie stappen een bal gooide op een veld van 20 meter. Spontaan ontstond een variant waarbij je bij het gooien met de voeten vast op de grond in een kleiner veld van 10 meter binnen in een cirkel bleef staan. Zelfs in een rolstoel kun je meedoen. Een deel van de leden komt uit andere sporten. Zij kunnen daar niet meer meedoen in de hoogste klassen en missen de competitie. Andere leden kwamen bijvoorbeeld tijdens vakanties in Frankrijk met deze sport in aanraking, en zien deze sport vooral als een leuke, gezellige, gezonde en uitdagende manier van samen bezig zijn en andere mensen ontmoeten.

Het spel

Pétanque wordt gespeeld tussen twee personen, of twee teams bestaande uit twee of drie spelers die proberen hun boules (metalen ballen) zo dicht mogelijk bij het but (een klein hout balletje) te plaatsen. In een wedstrijd van één tegen één (Tête-à-tête) of twee tegen twee (Doublette) heeft iedere speler de beschikking over drie boules. Speel je een partij van drie tegen drie (Triplette), dan beschikt elke speler over twee boules.

De partij die de toss wint bepaalt waar gespeeld wordt en gaat in een cirkel van ongeveer 40 centimeter staan. De beginnende speler werpt het but nu op een afstand tussen de zes en tien meter van de cirkel. Aan het begin van de partij gooit van elk team beurtelings een speler een boule naar het but, het zogenaamde plaatsen (pointeren). Het team wiens boule het verst verwijderd ligt van het but, moet verder spelen net zolang totdat ten minste één van hun boules het dichtst bij het but ligt. Daarbij mogen ook boules van de tegenstander of de but worden weggeschoten (tireren).  De boule die het dichtst bij het but ligt, ligt “op punt”. Indien het lukt om de boule van de tegenstander te verbeteren, moet de tegenstander proberen het punt terug te winnen. Enzovoort.

Zodra alle boules gespeeld zijn, wordt gekeken welk team het dichtst bij het but ligt. Dat team is winnaar van de werpronde (mène). Iedere boule die dichter bij het but ligt dan de beste boule van de tegenstander levert een punt op. Winnaar van de partij wordt dat team dat als eerste dertien punten behaald heeft.

Verkorte spelregels.

Hieronder staan de verkorte spelregels afgebeeld. Het handige pdf in A-4 formaat is te downloaden via de link in de kop hierboven (bij NJBB/NLPétanque). Meer informatie over het spel en de spelregels, gedragsregels voor een prettig spel, reglementen en dopingautoriteit kunt u ook vinden bij NLPétanque.

NJBB verkorte spelregels